Tachografy sposobem na rozliczanie kierowców

Tachograf jest znany każdemu zawodowemu kierowcy. Czy to w samochodach ciężarowych czy w busach, pracownicy firm mają obowiązek posiadać w swoich pojazdach jeden sprawny egzemplarz tego urządzenia. Dlaczego jest on tak ważny dla kierowcy i jego pracodawcy oraz w jaki sposób może ułatwić funkcjonowanie systemu logistycznego danego kursu?

Na czym polega praca z udziałem tachografu?

rozliczanie tachografówTachograf uznawany jest za najlepsze urządzenie pomiarowe, szacujące nie tylko przebyte kilometry, ale również prędkość z jaką osiągnięto dany wynik. Dzięki niemu, w łatwy sposób można określić aktywność pracy kierowcy. Znane są nie tylko okresy jazdy pojazdu, ale również jego postoje czy chwilowy stan spoczynku. Bardziej rozbudowane modele tachografów posiadają również funkcję pozwalającą również na rejestrację innych czynności wykonywanych w danym momencie przez pojazd, np. obroty silnika. Tachografy możemy podzielić na dwie kategorie: t. analogowe, zapisujące swoją czynność na tzw. wykresówkach, umieszczanych przez kierowcę, oraz t. cyfrowe, które swoją pracę dokumentują we wbudowanej karcie pamięci oraz zewnętrznym chipie. Do niedawna używano jedynie tachografów analogowych, które dodatkowo dzieliły się na automatyczne (samoczynnie rejestrujące zmiany w trybie poruszania pojazdu), a także pół- automatyczne, gdzie kierowca musiał pamiętać o aktualizowaniu swojej aktywności. Z tego powodu, że systemy analogowe są podatne na zafałszowanie wyników, od 2006 r. do użytku wprowadzane są tylko tachografy cyfrowe. W tym przypadku, rozliczanie tachografów jest o wiele prostsze i szybsze. Skonstruowano w tym celu nie tylko programy monitorujące pracę określonych tachografów oraz analizujące ich pracę, ale i czytniki, które współpracują ze wszystkimi modelami tachografów cyfrowych. Pobierają one w kilka sekund dane o pojeździe i informacje z karty kierowcy i błyskawicznie dokonują wymaganych obliczeń. Czytniki są o tyle wygodniejsze, że nie wymagają połączenia z komputerem, aby dokładnie rozliczyć kierowcę.

Aktywność pracy pojazdu i kierowcy zarejestrowana przez tachograf jest porównywana z wytycznymi ustalonymi przez kierownictwo. Kierowca, który w czasie podróży zmienił trasę lub miał wyraźne zmiany dotyczące czasu podróży, jest winny wytłumaczenia swojego postępowania. Pracodawca natomiast, musi ustosunkować się do jego zeznań i postąpić zgodnie z zasadami obowiązującymi w umowie o pracę.